Het beloofde het laatste weekend van mei aardig weer te worden, in elk geval zonnig. Dus een goede gelegenheid om na de vakantie weer op familiebezoek te gaan naar Texel. We vertrokken vrijdag 27 mei al op tijd, zodat we rond de middag op onze inmiddels favoriete camping De Vrije Vogel, vlakbij Oudeschild aankwamen.

Na ons middagbroodje ging Joke naar Den Burg, om wat boodschappen te doen en haar moeder te bezoeken. Ik reed de eerste fietskilometers weg. Eerst naar de haven van Oudeschild om daar wat rond te kijken naar de vissersboten. Daarna langs en over de dijk van de Waddenzee naar Oosterend, naar het centrum met zijn mooie huizen en kerk. Via De Waal kwam ik in Den Burg aan, waar aan de rand van het dorp het VVV werd opgezocht. Daar kreeg ik informatie over de Landelijke Fietsdag van de volgende dag. Ook op het eiland was een route uitgezet, te starten bij het VVV.

Van hier reed ik weer naar de camping, waar bleek dat Joke nog niet terug was. Ik zette me met een pilsje in de zon en uit de wind; dat was prima uit te houden.

Ook 's avonds konden we zo nog lang buiten zitten. Maar toen de zon weg was, werd het te koud en zochten we de camper op voor een spelletje en een natje en droogje.

De volgende dag was het zonnig weer, met wel een straffe wind. Na het ontbijt buiten reden we naar Den Burg, waar we bij het VVV ons inschreven voor de fietstocht. Met een tas vol informatie over 'water', het centrale thema, fietsten we eerst door de Westen en langs bos en duinen naar Den Hoorn. Even buiten dit dorp was een stempelpost in de biologisch-dynamische zuivelboerderij St. Donatus. Daar ook even rondgekeken en een fles wijn gekocht.

fietstocht1Fietsen in Zuid-Haffel

Van hier ging de tocht door Zuid-Haffel naar de Hoge Berg, en via het Skillepaadje (een heel mooi fietspad) naar Oudeschild en langs de haven. Naar het Noorden fietsend, kwamen we langs het natuurgebied bij het gemaal, waar veel watervogels aan het nestelen waren.

Vanaf dit punt reden we naar de camping, omdat we om vier uur nog op condoleantiebezoek in Den Burg wilden. Daarom reden we de route niet volgens de regels uit en liepen het aandenken mis. Maar ach, we hadden lekker gefietst, en daar gaat het toch om...

De zondagmorgen zijn we in alle rust opgestaan en nog even lekker buiten van het ontbijt genoten. Daarna de boel ingepakt en de camper op het parkeerterrein van de camping neergezet. Vervolgens zijn we -het was nog steeds mooi weer- naar Den Burg gefietst, om een paar familiebezoekjes af te leggen.

Tegen vier uur reden we de boot op en dat betekende dat we tegen zeven uur in Assen de camper tussen kerk en huis parkeerden. Een zonnig, en daarmee geslaagd, weekend was weer voorbij gevlogen.