De tweede dag in Krakau (het was Sacramentsdag, wat hier nog erg leeft) fietsten we om tien uur langs de Weichsel op weg naar Kazimierz, de voormalige Joodse buurt. We parkeerden de fietsen bij het begin van de wandeltocht aan de Ul. Szeroka.

Op dit gezellig drukke plein vonden we Remu’h, de oude synagoge en begraafplaats. We gingen eerst de begraafplaats bezoeken, waarbij we werden getroffen door het feit dat er weinig onderhoud wordt verricht. Blijkbaar geldt hier: oud is oud; het was niet echt storend. Vanwege haar ouderdom zie je hier ook verschillende soorten grafmonumenten.

20170615 Krakau 04De oude begraaafplaats bij de Remu’h Synagoge

In de Synagoge kwamen we in een groep terecht, waaraan we ons niet konden onttrekken. De uitleg door de gids was door ons niet te volgen; vermoedelijk was het een Scandinavische groep. Toch hebben we zittend de Synagoge rustig kunnen bekijken.

20170615 Krakau 09In het midden de ingang van de voormalige Poppersynagoge

Op weg naar de Oude Synagoge konden we bij Restaurant Ariel nog de voormalige Poppersynagoge terug vinden. De Oude Synagoge herbergt nu de Joodse afdeling van het  Historisch Museum. Vanwege Sacramentsdag was het museum gesloten. We hebben wel nog even het gebouw gerond en kwamen daarbij langs het hek met de Davidssterren.

Langs het Joods Museum van Galicië (een mooi gebouw) en de Hoge Synagoge, dat onderdak biedt aan een boekhandel, kwamen we bij de Isaak Synagoge. Deze is sober ingericht, uitgevoerd in barokstijl en tegenwoordig in gebruik voor concerten met klezmermuziek.

Na het Centrum voor Joodse Cultuur kwamen we bij de Tempelsynagoge. Gebouwd in 1862, waan je je bijna in een katholieke kerk. Zo uitbundig is de inrichting en uitvoering. Duidelijk herkenbaar zijn ook de Moorse invloeden. We hebben hier lange tijd met verwondering zitten te kijken en rondgelopen. Echt heel mooi om te zien.

20170615 Krakau 29De schitterende Tempelsynagoge

Na dit uitgebreide bezoek kwamen we in het katholieke deel van de wijk. We kwamen bij de Sacramentskerk, in de omgeving waarvan we duidelijk konden zien dat het vandaag Sacramentsdag is. Nogal wat huizen waren bij deze gelegenheid ‘religieus’ versierd. In de vrij donkere kerk werd een H. Mis gehouden, die ons nog steeds niet kon boeien.

20170615 Krakau 34Versieringen vanwege de viering van Sacramentsdag

We waren inmiddels bij de oever van de Wisla aangekomen. Op een bootrestaurant nuttigden we een kop soep en een drankje. Vervolgens wandelden we langs de rivier terug naar de fietsen. Uiteraard fietsend gingen we terug naar Camping Smok.

Een welbestede dag lag achter ons; we genoten voor de camper nog even van de zon.

Meer foto's van deze dag...